Řešit TS nebo neřešit?

9. července 2016 v 22:37 | Andrea |  Aktuálně
Jsem den po dovolené a konečně se dostávám k tomu, co mě vrtá už pár měsíců hlavou. Je to ale hodně filosofická úvaha a vlastně ani nevím, zda to někomu, kromě mě, něco vůbec řekne, nebo jestli to bude čitelné.

Celá tahle úvaha vlastně vznikala velmi postupně v mojí hlavě a skládala se z mnoha a mnoha zážitků a z mnoha přečtených článků a diskusí.

Třeba z jednoho, někde na zpravodajském webu, kde někdo psal o TS, a následně se pod ním diskutovalo. Bylo možné tam najít spousta vět typu - "Mlátil bych je, až by si to rozmysleli a začali dělat něco normálního." "Je třeba je všechny zavřít a léčit." "Zdravotnictví to stojí spoustu peněz, slyšel jsem, že 1.5 miliónu". … Jedna věc za druhou, která s fakty nemá nic společného a jde jen o osobní názor nepodepřený jediným faktem, nebo pochopením o čem je vůbec TS.

Nebo další diskuse pod jiným článkem, která se týkala toho, co je vůbec pro společnost správné. Dalo najít množství názorů, že TS je nějaká slepá větev vývoje, kterou je třeba potřít, zlikvidovat a dané jedince izolovat. No a máme zase recept, co prý potřebujeme.
Se skutečností to mělo opět společného pramálo a s vývojem společnosti ještě míň.
Řekněme si upřímně, Newton zavíral svého času královskou akademii, protože vše už je objeveno a už nic nebude potřeba. Mýlil se.
Jiný autor tvrdil, že v roce 2010 budeme mít každý doma svůj osobní balón a budeme v něm létat do práce. Mýlil se zase naopak. Prostě připusťme si konečně, že k čemu vede nějaký aktuální jev ve společnosti, k čemu povede v budoucnu, nevíme reálně vůbec nic.

Jiná diskuse, která se týkala vůbec rodiny a dotkla se i rodin kde jeden z lidí je TS nebo jsou oba stejného pohlaví. Zase bych mohla vybrat spoustu vět, jak je taková rodina pro stát a třeba i výchovu dětí nepotřebná a nevhodná. Proč, to nějak z debaty jasné nebylo.
Jen se pořád mluvilo o tom, že cílem rodiny je mít děti a dát dětem ty správné vzory. Co jsou to ty správné vzory, ale nebylo moc jasné.
Třeba já měla jeden ze vzorů/pravd, že žena se nesmí rozvést - ten je mi tak teď platný, když se změnila doba! No a co s rodinami, které jsou "normální" ale děti nemají taky, to také ne. A vůbec co s lidmi, co zasvětili život vědě, umění nebo bohu, to už vůbec.

A vůbec, nejlepší jsou diskuse, které postupně sklouznou na nějakou otázku efektivity. Je vůbec efektivní pomáhat TS lidem s proměnou? Taky ne, lepší udělají, když půjdou do kláštera nebo když to nějak překousnou, mají se přece snažit a ne řešit "blbosti". Je ale pravda, že to někdy říkáme i my sami, něco ve smyslu - "Je efektivnější TS lidem pomoci, než aby se v polovině případů pokusili o sebevraždu". No a já myslím, že jen o tom to taky přímo není.

Jednoduše a prostě, naše pomáhání ostatním, jejich podpora a pomoc se rodí v naší společnosti z něčeho úplně jiného, nebo měla by se rodit. Za prvé by měla vycházet z toho, že respektujeme ostatní lidi a oni respektují nás. Za druhé by měla vycházet z toho, že dnes už moc dobře víme, že nejsme schopni posoudit, k čemu je co v budoucnu dobré, a tak neděláme zbytečné závěry. Na druhou stranu tvrdit že TS je k něčemu v budoucnu dobrá, je úplně stejný nesmysl, protože to úplně stejně ani netušíme a je možné, že nemá na společnost v budoucnu žádný dopad.

Respekt je velmi citlivá záležitost a funguje vlastně jen tehdy, jestliže ho chápou všichni na stejné úrovni. Jestliže do takové společnosti vložíte jedince, kteří předpokládají jen respekt vůči svým potřebám a zvykům, ale ostatním jejich potřeby a zvyky odpírají, začne to všechno trochu kolabovat. Pro příklady nemusíme chodit daleko, zvláště ne dnes.

Chápání o tom, co je pro budoucnost lidí důležité a co ne, je ještě složitější. Stačí se podívat do evropské civilizace a posledních 100 let jsme měli spoustu receptů na to co je správné, kteří lidé jsou ti správní, jak jsou pracovní soboty správné, jak je neškodné používání DDT nebo antibiotik … a hned je vidět, že o budoucnosti opravdu nevíme nic moc. No, a aby si to člověk přiznal, chce to dost vyspělosti jeho, i společnosti kolem něj, aby to chápal. Jo a taky nebojovat o základní potřeby nebo o holý život.

A vůbec, nemám ráda zaručené pravdy a jediné postupy. Kdybychom se jich drželi, ještě dnes bychom možná žili v nevolnictví a nemohli se bez povolení pána ani přestěhovat, nebo i našeho partnera by nám vybírali jen rodiče. No a třeba operace žlučníku nebo ledvin by taky asi moc nebyly - ještě "trochu nedávno" jsme věřili, že zásah do stvořeného těla je nepřípustný.

Nechci po lidech kolem sebe, abych měla nějaká zvláštní práva, jako člověk, který se špatně narodil a prochází proměnou. Nemám proto žádné důvody. Chci po společnosti jen to, aby mě normálně respektovala a pokud mě lékařská věda umí v proměně podpořit, aby to udělala. Stejně tak zase já musím respektovat to, že nemohu běhat zmalovaná po ulici a křičet - "Jsem TS!" - prostě třeba i proto, že i ostatní mají zase právo na svůj klid a prostor pro sebe.

Takže co vlastně? Řešit lidi, co jsou TS nebo neřešit? A proč vůbec?

Prostě znovu proto, že máme respekt jeden vůči druhému. A prostě možná i proto, že o budoucnosti společnosti, o tom co je k čemu v budoucnu dobré, mohou sice sociologové spekulovat, ale neví o ní nic moc. Tvář, zvyky a základy společnosti se postupně mění tak, abychom mohli postupovat v poznání a vývoji dál. Na druhou stranu, i slepé větve někdy opravdu vytváříme a časem opravdu zmizí.

Jednou, v hluboké minulosti (pokud věříte na evoluci) vylezla jedna ryba na chvíli na břeh. Přestože jí možná ostatní ryby říkaly, že základem je hejno a na suchu není kam klást jikry, takže by se vymřelo. No a nakonec se vyvinuli suchozemští tvorové a mezi nimi i člověk a všechno je trochu jinak. Alespoň podle evoluční teorie. Fajn věc, jinak bychom nemohli mít mobily a internet, pod vodou by nám rybám moc nefungovaly.
A protože my "dvounohé bývalé ryby" máme zase respekt vůči těm rybám, co v oceánu zůstaly, snažíme se jim dnes moře neznečišťovat a dokonce napravit, co jsme tam v minulosti způsobili. A v tom je právě naše síla.

A s efektivitou na mě nechoďte vůbec. Ve staré Spartě házely ty, co se jim nezdáli, do propasti. Potřebovali dokonalé občany vojáky bez vad. No a kde je dnes Sparta? Nikde! Takže co je efektivní z dlouhodobého hlediska, o tom nemáme ani tušení.

Andrea
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Ezechiel 2517 Ezechiel 2517 | E-mail | 10. července 2016 v 22:02

-Ohánět se "klasickou" rodinou by bylo hezké. Kolik dětí prožije 18 let v jedné domácnosti s oběmi biologickými rodiči? Bude to aspoň 50℅?

- medicínsky asi doktor blbě okecá, že má pacientka a nebude ho léčit. Efektivita. No u HRT je obdobná cena a stejné, obdobné látky jako u antikoncepce, substituce menopauzy, což v jsou miliony žen jen v ČR.
U GCS by jsme se i efektivitě, rizicích mohli bavit až do rána, Ono nás to stejně čeká, paradoxně do GCS tady stát potažmo sexuologové tlačí i ty co jí tak akutně nechtějí.

2 anita angelb anita angelb | 11. července 2016 v 12:53

Kde se to nachazi to co
Rikas?.ja se nezenila kvuli
Promene .kdo tebe kazal
Se zenit a proc?
Spartane?  A co lebesborn?
Preju hezky den
Jedu do banky zmenit
Neplatni bankovku.
Chtela jsem vybavit
A mam smulu:(.
Paa

3 anita angelb anita angelb | 12. července 2016 v 12:19

A mimo misu andrejko:
Co mas s tema rybama.
? Ja jsem zn RYBY PISCES.
delfin nekdy zralok:)®

Smutek sel sam so smichem
Spat. Co boli to preboli.©

4 Šárka Šárka | 12. července 2016 v 15:39

tak jeden názor na změnu pohlaví z lidu:

Vladimír Rojko, Ostrava
Úterý, 12. července 2016, 09:13:36  |  Souhlasím  |
Nesouhlasím  |
+15

Jakápak whisteblowerka? Jakápak Manningová? Vždyť je to jen vykastrovaný, zmrzačený chlap, který to v hlavě nemá v pořádku. Tím, že si nechá někdo odstranit mužské genitálie, nechá si "vyrobit" trapnou nefunkční atrapu genitálií ženských a začne se ládovat estrogeny, se ženou nestane. Každá buňka jeho těla ho totiž stále prostřednictvím skladby chromosomů usvědčuje ze lži. Že existují takto deviantní osoby, není nijak překvapivé, překvapivé a skandální však je, že dnešní medicina přistoupila na jejich obsesi a jejich patologickému myšlení se snaží přizpůsobit jejich tělo. Podle stejné logiky by pak měli lékaři "přeoperovávat" osoby trpící lykantropií na vlky. Dnešní lékaři se evidentně zbláznili když následují blázna Nerona, který nechal vykastrovat svého milce Spora, jehož si pak vzal obléknuvše ho do ženských šatů za "ženu". Úpadek dnešní západní společnosti proto nápadně připomíná úpadek Říma několik století před jeho definitivním zánikem. Nás nečeká nic jiného...

5 Andrea Andrea | 14. července 2016 v 20:50

[4]: Tak takové komentáře se prostě vyskytují. Nicméně mluví hlavně o autorovi a ne o tématu. Je to škoda. "Nejlíp" vždy hodnotíme věci, kterým nerozumíme, tak to bývá.
(Šárko, tohle je k tématu, díky)

6 anita angelb anita angelb | 14. července 2016 v 21:28

sodoma komora cecilko..

:) a co ty co nemuzou se dostat
A nemaj sil a opory sarko?
Ty si prosla a mela na HRT
a SRS  .tak? Ze nevyslo je
Tak jako nekdo bere HRT
ceka 5 DD  a nenaroste nic.
nebo co holky bez vagin
Az tedko..
Blizi se bourka opet..
co na to ty andrejko?
YOURS TRULY ANITA

7 Ezechiel 2517 Ezechiel 2517 | E-mail | 14. července 2016 v 22:40

[4]:[5]:Chromozomy jsou daleko složitější.
Jednoduché  protipříklady se tu už zmiňovaly v jiném kontextu. CAIS. žena (s vagínou nesestouplými testes) a Chromozomy XY. akorát jí je ten Y bez receptorů na testosteron i s tím testosteronem k...
SRY na X : muž s XX Chromozomy. Chimerismus....

- Jestli je to analogie, nebo homologie k tomu, že si myslím, že jsem vlk, letadlo, Napoleon? no jak kdy ;)

Nefunkční genitálie. bohužel taky jak kdy. Zrovna teď se jim v Motole dost výrobků vrací na reklamaci :(

pád říše římské se opakuje snad stejně často jako "ta dnešní mládež" a vono furt nic.

8 Šárka Šárka | 14. července 2016 v 23:54

[6]: zlatí, mě po hrt nic nenarostlo (prsa nula), a tělo a tvář se také dostatečné nefeminizovalo, a srs jsem podstoupila (přestože jsem netoužila po nefunkční atrapě vagíny) s nevyhovujícím výsledkem, takže není mi co závidět, maximálně mě můžeš závidět jen ty papíry >> doklady, ale rozhodně mi nemusíš závidět moje tělo a můj hlas po hrt která dostatečně nezabírá a ten děsivý genitál po srs operaci po které jsou u tg žen převážně jen příšerné a nevyhovující výsledky.

Buď možná ráda za ten stav který máš, protože podstoupení hrt + srs operace se může stát mrtícím koktejlem, pokud to hrt dostečně nezabírá nebo se genitál špatně přeoperuje.

Věř mi, že je ta hrt a srs operace jsou náročné jak fyzicky tak po špatném výsledku hrt a špatném výsledku srs operace je to náročné i psychicky.
Takže z člověka se lehce stane ještě větší troska nežli byl předtím.

A lékaři, ti si nad tebou pak už jen umyjí ruce.

9 Šárka Šárka | 17. července 2016 v 14:24

Vývoj genderu

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xal1/v/t1.0-9/13775355_1084825231594050_6795885469514646145_n.jpg?oh=cf057b8fa6ed2445325072436d39593d&oe=57F097B4&__gda__=1479774616_0ef0538c73c75e04b1e9167c8127e0bc

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama